Stiftelsen Adam Alsings Minne redo att utse mediepristagare

PRESSMEDDELANDE –

Stiftelsen Adam Alsing Minne kan tillkännage att stiftelsens första pristagare kommer att offentliggöras i augusti. Priset kommer att delas ut till en person som verkar för laganda och allas lika värde i mediabranschen.

Initiativet till Stiftelsen Adam Alsings Minne togs förra sommaren av Adam Alsings familj samt Patrick Ekwall, Henric von Zweigbergk, Boris Kuzmic. Sedan dess har stiftelsen registrerats och samlat in pengar i syfte att i Adams Alsings anda ge priser och stipendier.

– Nu har det snart gått ett år sedan jag miste min man och våra barn miste sin far. Med stiftelsen kan vi långsamt försöka vända vår stora sorg till något ljusare. Det känns bra att kunna ge tillbaka och det vet jag att Adam skulle uppskattat, säger Anette Alsing.

Utöver grundarna har stiftelsens styrelse förstärkts med advokaten Rickard Wallentin, kommunikationskonsulten Mia Wilkne, TV-producenten och Adams bror Pontus Alsing samt medieveteranen Fredrik Lundberg. Utöver styrelsen finns även ett 20-tal ambassadörer för stiftelsen – vänner till Adam som verkar för att minnet av Adam ska leva vidare. Ambassadörerna är också med i processen att ta fram pristagare.

– Responsen har varit överväldigande sedan vi berättade om vår stiftelse, vilket säger så mycket om vad Adam betydde för så många. Det känns väldigt bra att vi har fått en så kompetent styrelse på plats och vi är väldigt stolta över de ambassadörer som valt att vara en del av Adams Minne, säger Patrick Ekwall.

Adam Alsing finns inte längre – men hans minne och gärning lever vidare. Stiftelsen Adam Alsings Minne har två syften: att främja personer och initiativ som verkar för laganda och allas lika värde i främst mediabranschen, men inte begränsat därtill, samt att inspirera och uppmuntra unga människor att våga tro på sig själva.

För ytterligare information och övriga förfrågningar kontakta stiftelsens ordförande Fredrik Lundberg
fredrik@adamsminne.se

Adams Alsings Minne